parinteleantenelorgsm_41

Un domn bine informat, care semnează cu numele parinteleantenelorgsm_41 a creat un blog la adresa http://ro.netlog.com/parinteleantenelorgsm_41/blog/blogid=729730
Mi se pare o sursă bună de informații și pentru că s-ar putea ca siteul ro.netlog.com care găzduiește blogul, să nu mai existe într-o zi, am copiat pagina respectivă mai jos:

Blog / Antene GSM

marţi, 6 ianuarie 2009 la 05:58

Am absolvit Facultatea de Comert din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti.
Din aprilie 2006 coordonez campania nationala de informare cu privire la impactul tehnologiilor bazate pe unde radio asupra sanatatii consumatorilor.
Un rezultat notabil al acestei campanii il constituie demolarea unui releu GSM de 65,7 metri, proprietatea operatorului de telefonie mobila SC Orange Romania SA.
Demolarea acestui releu s-a dispus printr-o decizie definitiva si irevocabila a Curtii de Apel Ploiesti, urmare a depistarii unor nereguli privind obtinerea autorizatiei de construire.
Procesul a inceput in decembrie 2006, iar demolarea releului s-a finalizat in noiembrie 2008.
In folderul DemolareReleuOrange gasiti imagini surprinse pe parcursul demolarii.
SC Orange Romania a fost reprezentata pe parcursul celor doi ani de procese de Societatea de avocati Musat si asociatii.

Campania de informare a consumatorilor declansata de cele doua ministere (Ministerul Sanatatii si Ministerul Comunicatiilor) in aprilie 2008, in legatura cu efectelor radiaţiilor neionizante asupra organismului uman, nu corespunde realitatii din urmatoarele motive :

1. In redactarea Ordinului Ministerului Sanatatii Publice nr. 1193 din 29.09.2006 prin care s-a tradus cuvant cu cuvant Recomandarea Uniunii Europene 519/1999 nu s-a tinut cont si de legislatia nationala a altor tari din Europa, unde valorile maxime ale parametrului densitate de putere ce caracterizeza campul electromagnetic generat de aceste statii de telefonie mobila sunt de 100 de ori mai mici (Elvetia) decat nivelul maxim permis in Romania, iar in unele regiuni din Europa de 6000 de ori mai mici ( Regiunea Toscane – Italia), respectiv de 4500 de ori mai mici (Cantonul Salzburg – Austria) decat nivelul maxim permis in Romania.

2. Recomandarea Uniunii Europene 519/1999 are caracter facultativ,recomandarea nu este obligatorie pentru statele membre ale Uniunii, ca de altfel si recomandarile facute de Organizatia Mondiala a Sanatatii, respectiv Comisia Internaţionala pentru Protecţia împotriva Radiaţiilor Neionizante (ICNIRP), asa se explica de ce in unele tari exista restrictii mult mai dure, atat in privinta nivelului maxim permis al parametrilor campului electromagnetic, cat si in privinta distantei acestor antene GSM fata de spitale, unitati de invatamant si unitati destinate ingrijirii persoanelor in varsta. Singurele norme obligatorii la nivelul Uniunii Europene sunt directivele si regulamentele.
In Romania amplasarea antenelor GSM este permisa oriunde fara a se tine cont de nicio restrictie, astfel ca s-a ajuns sa se amplaseze pe terenurile proprietatea unitatilor de invatamant, pe spitale, biserici si in cimitire.

3. Obiectivul Ministerului Sanatatii Publice de protejare a tuturor cetăţenilor de eventualele efecte ale acestor radiaţii nu tine cont si de cei 500 de consumatori, care s-au adresat asociatiei noastre?
Ar trebui acordata o atentie speciala acestor oameni, iar o echipa de medici ar trebui sa analizeze fiecare caz in parte.

4. Institutul de Sanatate Publica ar trebui sa faca publica baza de date cu cele 817 puncte de masuratori, orasele si comunele in care s-au facut aceste masuratori, si, nu in ultimul rand, institutiile care au realizat masuratorile si aparatele folosite pentru determinarea parametrilor campului electromagnetic.

5. Ministerul Comunicatiilor ar trebui sa faca publica harta cu statile GSM amplasate la nivel national, asa cum se practica si in alte tari din Uniune, de exemplu in Franta – Agence nationale des fréquences (ANFR)
.
6. Valoarea maxima permisa a parametrului densitate de putere in Romania se calculeaza cu ajutorul formulei : f/200, unde f reprezinta frecventa de operare , astfel ca acest parametru ia valori intre 2,5W/m.p. ( pentru frecventa de 450 MHz), 4,5W/m.p.(pentru frecventa de 900 de MHz) si 9 W/m.p( pentru frecventa de 1800 MHz).

7. Studiile analizate de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii se refera numai la efectele generate de expunerea de scurta durata a cobailor la valori ce depasesc nivelul permis al parametrilor campului electromagnetic. Trebuie avut in vedere faptul ca oamenii reactioneaza diferit la actiunea anumitor factori externi in comparatie cu animalele folosite in realizarea acelor studii.De asemenea, ar trebui avut in vedere si simptomele ( tulburari de comportament, depresii, pierderi temporare de memorie, diminuarea vederii, boli de inima, somn agitat, iritabilitate, sterilitate, tipuri de cancer ) relatate de oamenii care au locuit mai multi ani in vecinatatea acestor statii de telefonie mobila, afectiuni ce apar mentionate si in studii realizate de institute de cercetare din diferite tari, cum ar fi de exemplu :Universitatea din New York, Universitatea din Warwick – Anglia, Institutul National de Stiinte Aplicate din Lion, Academia de Stiinte din Moscova, Universitatea Washinton, Institutul Karolinska din Stockholm, Institutul de Igiena din Kiev, Centrul de Imunologie al spitalului St. Vincents din Sydney, Academia Germana de Pediatrie, etc. A sustine ideea conform careia Organizatia Mondiala a Sanatatii este singura institutie din lume abilitata sa se pronunte in aceasta problema nu reflecta realitatea, hotararile OMS au caracter facultativ. Aceasta nu este o organizatie suprastatala care sa ia masuri si sa controleze cercetarea in domeniul medical.

8. Campania de informare ce a fost derulata de cele doua institutii ale statului roman nu a avut ca obiectiv descurajarea folosirii telefonului mobil de catre copii, femei insarcinate, persoane cu proteze auditive si proteze cardiace. Studiul realizat in Marea Britanie, in aprilie 2000, de catre un grup de experti numit Steward Inquiry, arata ca cei mai vulnerabili pot fi copii datorita faptului ca sistemul lor nervos este in dezvoltare si are loc o absorbtia mai mare din energia degajata de telefonul mobil.

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România este o organizaţie neguvernamentală, apolitică şi nonprofit, înfiinţată în 10 februarie 1990, având ca principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor în raporturile cu agenţii economici şi instituţiile statului.

La nivel naţional Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România a fost recunoscută prin HG nr. 1106/2005 ca asociaţie de utilitate publică.

În contextul extinderii tot mai puternice a telefoniei mobile în ţara noastră şi a unei disproporţionate informari a consumatorilor asupra pericolelor şi a modalităţilor în care posibilele probleme de sănătate cauzate de către radiaţiile electromagnetice pot fi evitate, APC România vă prezintă o serie de sfaturi privind utilizarea telefoanelor mobile şi reguli care trebuie să fie respectate în momentul amplasării antenelor de telefonie mobilă.

Sfaturi privind utilizarea telefoanelor mobile:

1.Atunci când telefonul dvs. are semnal slab, mobilul emite la putere maxima pentru a compensa recepţia defectuasă. Prin urmare, nu vă lansaţi în conferinţe telefonice în locurile unde există probleme de semnal, pentru că riscaţi o expunere îndelungată la radiaţii puternice.

2.Evitaţi folosirea telefonului mobil atunci când sunteţi în maşină. Undele magnetice pãtrund greu prin caroseria maşinii. La un telefon mobil care transmite în interiorul maşinii poate fi reflectatã o mare parte a radiaţiilor. Mobilul emite la putere maximã pentru a compensa recepţia defectuoasã, care se îmbunãtãţeşte nesemnificativ, mãrindu-se în schimb expunerea la radiaţii. Soluţia ar fi o antenã exterioarã care diminueazã efectul nociv asupra sănătăţii. Aceasta nu e scumpã şi este uşor de instalat. În acest fel, recepţia în maşinã se îmbunãtãţeşte considerabil şi se diminuează nivelul radiaţiilor electromagnetice.

3.Evitaţi folosirea telefonului mobil pe timpul călătoriei cu trenul. Pe timpul călătoriei cu trenul mobilul trece permanent de la o staţie de bază la alta şi emite frecvent cu putere maximă radiaţii electromagnetice. Dacă nu aveţi neapărată nevoie de el, opriţi mobilul în tren. Dacă vă aflaţi într-un tren rapid, în străinătate, utilizaţi vagoanele speciale, care sunt dotate cu „repeatere”.

4.Utilizaţi cât mai des un hands-free cu fir ! Odatã cu creşterea distanţei între ureche şi antenã, intensitatea radiaţiilor electromagnetice în zona capului scade substanţial.

5.Nu utilizaţi hands-free fără fir sau dispozitive precum „blocatoarele de radiaţie”. Materialele folosite pentru a diminua nivelul radiaţiilor nu fac decât să mărească puterea de iradiere a telefonului.

6.Nu utilizaţi telefoanele mobile în interiorul spitalelor. În mod special, se recomandã închiderea mobilelor atunci când ne aflãm în incinta spitalelor. Undele electromagnetice emise de telefoane pot interfera cu aparatele medicale. De asemenea, nici pentru pacienţi nu este sãnãtos un mediu „poluat” electromagnetic.

7.Protejaţi-vă copiii ! Nu puneţi un mobil pornit în cãruciorul copilului, întrucât emite unde electromagnetice chiar dacã nu se foloseşte.

8.Nu purtaţi mobilul la curea. Cel mai bun loc în care sã purtaţi mobilul este în geantă, rucsac, poşetă sau borsetă.

9.Închide-ţi telefonul mobil în timpul nopţii sau cel puţin pãstraţi-l în afara dormitorului.

10.Conectarea. La realizarea conectãrii numărului format, aparatul emite la capacitate maximã. Duceţi aparatul la ureche doar când a fost stabilit contactul cu persoana apelatã.

Reguli care trebuie a fi respectate în momentul amplasării antenelor de telefonie mobilă:

1.Amplasarea antenelor trebuie să respecte legislaţia în vigoare;

2.Amplasarea antenelor se va realiza numai după obţinerea urmatoarelor aprobări:

– Aviz din partea Inspectoratuli General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (IGCTI);
– Aviz din partea Serviciului Român de Informaţii;
– Aviz sanitar din partea Direcţiei de Sănătate Publică;
– Aviz din partea Ministerului Administraqţiei şi Internelor;
– Acord de mediu din partea Agenţiei pentru Protecţia Mediului;
– Acord din partea Inspectoratului de Stat în Construcţii.

3.Amplasarea unui releu sau a unei antene se realizează numai cu autorizaţie de construire emise de către preşedinţii consiliilor judeţene, de primarul general al municipiului Bucureşti, de primarii municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureţti, ai orşelor şi comunelor.

4.După amplasarea antenelor trebuie să se realizeze periodic măsuratori ale nivelului de radiaţii realizate de IGCTI sau alte organizaţii recunoscute şi interpretate de Direcţia de Sănătate Publică;

5.Solicitaţi un studiu de impact Direcţiei Generale de Sãnãtate Publicã din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, atunci când lângă locuinţa dvs. există amplasate antene GSM. Studiul de impact asupra sãnãtãţii populaţiei din zonã trebuie să cuprindă cel puţin urmãtoarele elemente:

a) caracterizarea nivelului de expunere a populaţiei;
:) caracterizarea efectelor asupra sãnãtãţii, consecutiv realizãrii obiectivului;
c) evaluarea impactului asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei;
d) condiţiile de conformare pentru prevenirea efectelor;
e) planul de monitorizare a aplicãrii condiţiilor de conformare şi a efectelor asupra stãrii de sãnãtate.

6.Nu trebuie permisă amplasarea antenelor pe blocurile de locuinţe, şcoli, grădiniţe, spitale;

7.Dacă antenele de telefonie mobilă se amplasează pe terasa blocului în care locuiţi, acest lucru este posibil dacă se obtine acordul a 51% din numărul total de locatari şi în mod obligatoriu acordul locatarilor de la ultimul etaj. Decizia aprobării amplasării antenelor de telefonie mobilă pe terasa blocului se ia în Adunarea Generală a asociaţiei de proprietari.

8.Dacă locuinţa dvs. se află situată în mediul rural şi lângă aceasta se încearcă amplasarea unui releu, este necesară obţinerea acordului vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în formã autenticã.

9.Dacă veţi fi de acord cu amplasarea unei antene de telefonie mobilă sau a unui releu pe proprietatea dvs., fiţi atenţi la conţinutul contractului pe care il veţi semna cu operatorul de telefonie mobilă. (Ex. Rezilierea contractului se realizează numai cu acordul părţilor, penalităţile nu trebuie să fie mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere în realizarea unei obligaţii conform contractului, atenţie la mărimea penalităţilor generate de clauza de confidenţialitate, atenţie la conţinutul procurei date reprezentantului operatorului de telefonie mobilă pentru obţinerea acordurilor necesare conform legislaţiei în vigoare, atenţie la termenul prevăzut pentru notificarea operatorului de telefonie mobilă în vederea prelungirii contractului – nu trebuie să fie mai mare de 60 de zile înainte de expirarea contractului)

Exista doua categorii de procese in care sunt implicati consumatorii si anume:
1.procese intentate de proprietarul de apartament de bloc impotriva asociatiei de proprietari si a operatorului de telefonie mobila, in situatia in care reprezentantul Asociatiei de proprietari (presedintele) este de acord sa se amplaseze antene GSM pe terasa blocului fara a obtine acordul in scris al proprietarilor de la ultimul etaj sau falsificand semnatura acestora, precum si acordul scris a majoritatii proprietarilor membri ai asociatiei, asa cum prevede art. 39 din Legea 230/2007.Amplasarea antenelor GSM pe terasele blocurilor de locuinte duce la deteriorarea hidroizolatiei terasei, la infiltrarea apei de ploaie si la degradarea apartamentelor de la ultimul etaj (a se vedea dosarul nr. 427/4/2006, inregistrat in data de 11.01.2006 la Judecatoria sectorului 4, intentat de catre Rotaru Doina Asociatiei de proprietari Bl 13 si operatorului Orange, in care prin sentinta civila nr. 1811/21.03.2006 Rotaru Doina a obtinut efectuarea lucrarilor de reparatie a terasei blocului 13 din Soseaua Giurgiului nr. 120, sector 4, precum si tencuirea si zugravirea peretilor si a tavanului din apartamentul proprietate personala situat la ultimul etaj in vecinatatea antenei GSM.
2.procese intentate de proprietarii de teren din mediul rural a caror proprietati se invecineaza cu cele pe care se amplaseaza relee GSM, potrivit pct. 2.5.6 din Anexa 1 la Legea 50/1991 trebuie obtinut acordul in scris al vecinilor, in plus acest tip de acord trebuie obtinut de catre operatorul de telefonie mobila conform Listei B din Anexa 2 la normele metodologice de aplicare a Legii 50/1991.De asemenea, in interiorul localitatilor rurale, potrivit Anexei nr. 2 din Legea 50/1991 dreptul de executie a lucrarilor de constructie se obtine numai daca se face dovada dreptului de proprietate asupra terenului pe care se intentioneaza realizarea unei constructii, dovada acestui drept trebuie facuta numai prin contract de vanzare – cumparare, de schimb, de donatie, de concesiune, de cesiune, de comodat, act administrative de restituire, hotarare judecatoreasca. Potrivit aceleiasi anexe emiterea autorizatiei de construire in baza unui contract de inchiriere se poate face numai pentru constructii cu caracter provizoriu (acestea se realizeaza din materiale si alcatuiri care permit demontarea rapida in vederea aducerii terenului la starea initiala, cum ar fi: chioscuri, tonete, cabine, reclame etc, si sunt de dimensiuni reduse (releul GSM din localitatea Grebanu, judetul Buzau pentru care exista decizia 1219/01.11.2007 definitiva si irevocabila a Curtii de Apel Ploiesti prin care s-a dispus anularea autorizatiei de construire si demolarea releului, are 65,7 metri si o fundatie de 5 metri realizata din ciment) si cu acordul expres al proprietarului de drept. Amplasarea de relee GSM in interiorul multor localitati rurale s-a realizat numai in baza unui contract de inchiriere, fapt ce arata inca o data nivelul ridicat de incompetenta al unor primari sau de eludare a legislatiei in schimbul unor foloase materiale ( telefoane mobile, abonamente cu minute incluse, anumite sume de bani).
Cea mai mare responsabilitate pentru incalcarea legii o poarta primarii localitatilor si presedintii Consiliilor judetene, deoarece acestia semneaza autorizatia de construire alaturi de arhitectii sefi, fara de care nu se pot realiza astfel de constructii.
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania a primit aproximativ 500 de sesizari in care se mentioneaza incalcari ale dispozitilor legale in legatura cu procesul de autorizare si efectele nocive asupra sanatatii provocate de radiatiile neionizante emise de catre antenele GSM.
De asemenea, pe rolul instantelor de judecata din intreaga tara exista 42 de procese intentate operatorilor de telefonie mobila de catre consumatori si foarte rar de catre Primarii (a se vedea dosarul 6464/285/2007 aflat pe rolul Tribunalului Suceava unde Primaria orasului Siret impreuna cu 7 consumatori a dat in judecata operatorul de telefonie mobila Orange, reusind sa obtina anularea autorizatiei de construire nr. 40/6 august 2007).
Inainte de a mentiona etapele ce trebuie parcurse de un consumator sau mai multi consumatori care constata ca le sunt incalcate drepturile mentionate in legea 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, respectiv Legea 230/2007 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, trebuie amintite cateva lucruri despre statiile de baza pentru telefonie mobila cunoscute si sub denumirea de antene GSM/relee de telefonie mobila.
Antenele GSM microcelulare sunt constructii metalice de 3-5 metri pe care se afla doua sau mai multe antene de forma paralelipipedica sau cilindrica si care se amplaseaza pe terasele blocurilor, spitalelor, institutiilor publice si mai rar pe cladiri industriale.
O staţie de bază GSM, BS (Base Station) poate sa aiba, de la un singur transceiver (transmitter / receiver = un dispozitiv care transmite / recepţionează şi amplifică semnalele), pînă la maxim 16.
Cel mai frecvent se utilizeză 3 transceivere/antenă. O staţie de bază are de obicei 3 transceivere, cate unul pt fiecare din cele 3 zone sau sectoare de 120 grade in care se imparte campul de 360 grade => 120 grade* 3 transceiver/sector= 360 grade.
Cea mai mare proporţie (70-80%) a puterii de emisie este concentrată în lobul principal (un fascicol aproximativ orizontal cu direcţionare de 6 grade în plan vertical), restul radiază într-o serie de fascicole mai slabe, numite lobi secundari, de fiecare parte a lobului principal.
Atenţie, acesti lobi de emisie/lobi secundari se pot închide la o distanţă de cîţiva metri, afectînd în timp pe cei din zonă.
Energia radiaţiei/puterea semnalului scade, cu pătratul distanţei, de la staţia de bază. Deci, intensitatea cea mai mare a radiaţiei este în apropierea antenei.
Antenele sunt unidirecţionale sau omnidirecţionale, de diverse tipuri pentru a avea acel lob principal mai lung şi mai îngust sau mai scurt dar cu o deschidere mai mare.
La un moment dat nu pot fi decât în „bătaia” lobului unei singure antene, respectiv transceiver, de la respectiva statie de baza.
Statiile de baza/releele GSM macrocelulare sunt constructii metalice ce ating inaltimi cuprinse intre 15 – 100 metri si sunt amplasate de obicei in mediul rural unde nu exista cladiri inalte, acestea se amplaseaza in cele mai multe cazuri in interiorul localitatilor, deoarece folosesc ca sursa de energie curentul electric, iar operatorii de telefonie mobila nu vor sa cheltuiasca sume prea mari pentru conectarea de la distanta la aceasta sursa.
De exemplu, in situatia in care aceste relee GSM s-ar amplasa la circa 1000 de metri de localitatea rurala, cum se obisnuieste in alte tari din UE, operatorul de telefonie mobila ar trebui sa se conecteze la reteaua nationala de alimentare cu energie electrica prin intermediul unor stalpi cu o inaltime de 10 -15 metri, adica vreo 20 de stalpi, la care mai trebuie adugat si conductorii electrici pentru aceasta distanta, in plus trebuie adaugat si ca acesti stalpi se vor amplasa pe alte proprietati private, iar proprietarii respectivi trebuie despagubiti.
Sa speram ca se va reglementa şi aici problema amplasării staţiilor de bază GSM pe blocurile de locuinţe, (adică să fie date jos de pe blocurile de locuinţe şi amplasate în alte zone, asfel încat celulele GSM = zonele deservite de BS, să funcţioneze în continuare) şi să se prevadă o distanţă minimă de măcar 1000 m de locuinţe.
Locatarii ar trebui să convingă administratorii de bloc/ şefii de scară/conducerea asociatiei de proprietari că le este afectata sănătatea lor şi a familiilor lor. Situaţia este mult mai gravă decît pare la prima vedere. Din păcate efectele se vor vedea doar peste 5-10 ani, poate prea tîrziu pentru a mai putea face ceva.
Dar problemele cele mai mari nu le reprezintă efectele termice ale radiaţiei exprimate prin intermediul parametrului densitate de putere, ci efectele non-termice care nu sunt pe deplin înţelese, şi nu au un cuntificator de măsurare.
Despre ele companiile de telefonie mobilă nu vor să dea explicaţii şi le ignoră, dar efectele se văd şi se simt de către oameni (dureri de cap, ameţeli, tulburări ale ciclului somnului, oboseală, tulburări de memorie, steriliate, oscilaţii hipertensive, creşterea tensiunii arteriale chiar şi la tineri), apoi interacţiunile cu undele cerebrale emise de creierul uman, care dau acele dificultăţi de concentrare şi învăţare la tineri, diminuarea secreţiei de melatonină de către creier (melatonina este un hormon care apără organismul de celulele degradate şi de radicalii liberi) şi, cel mai grav, degradarea lanţului ADN.
Oamenii probabil nu cunosc efectele extrem de nocive ale expunerii organismului uman la radiaţii electromagnetice pe termen lung şi, de aceea au acceptat montarea pe blocurile lor a antenelor GSM.
Firmele de telefonie mobilă profită de necunoştinţa şi naivitatea oamenilor spunandu-le că antenele staţiilor de bază GSM nu produc nici un efect secundar daunător organismului şi le ofera sume modice de bani (100 euro pe luna timp de 10 ani, recent am intrat in posesia unui contract de locatiune incheiat intre operatorul Cosmote si un consummator din Campulung, care a primit numai 600 de euro pentru inchirirea suprafetei de 172 metri patrati timp de 19 ani, suprafata pe care operatorul C….. a ridicat un releu GSM) de a accepta montarea pe apartamentele lor a staţiilor de bază (BS).
Deh, strategiile de minimizare ale cheltuielilor de construcţie şi amplasare ale turnurilor sunt mult mai importante pentru operatorii GSM decat sănătatea oamenilor.
Dacă în Europa minimizarea efectelor microundelor asupra omului este pe primul plan şi se întreprind toate măsurile de a amplasa BS-urile la o anumită distanţă de siguranţă de locuinţe, şcoli, spitale etc, în Romania se pare că nu este cazul.
Deşi sunt încadrate în categoria radiaţiilor neionizante (adică nu au energia necesară pentru a smulge un electron al unui atom sau molecule de pe orbita sa), microundele emise de Antenele Staţiilor de Bază GSM de 450/900 /1800/2000/3500 MHz sunt un factor de risc ridicat mai ales pentru copii şi bătrani.
Cercetările medicale ale mai multor echipe de specialişti din universitati si institute de prestigiu au arătat că expunerea la radiaţii electromagnetice pe termen lung prezintă grave riscuri pentru sănătate.
In Romania se discută doar despre efectele termice ale radiatilor neionizante asupra organismului, nespecificandu-se nimic despre celelalte efecte ne-termice, care sunt cele mai periculoase.
Problema este însă că prea mulţi oameni se îmbolnăvesc. Ei locuiesc în vecinătatea staţiilor de emisie recepţie pentru telefonie mobilă – cunoscute şi ca staţii de bază – şi pretind că respectivele staţii le-au provocat îmbolnăviri care pornesc de la tulburări ale somnului şi erupţii, până la afecţiuni neuromotorii şi cancer.
Reacţiile adverse includ dureri de cap, dureri cardiace, insomnie, stare de oboseală avansată şi iritabilitate, pierderi de memorie, ca tulburări principale.
Tulburările funcţionale ale sistemului nervos s-au manifestat ca disfuncţii vegetative, sindrom de astenie vegetativă şi neurastenie. Printre tulburările sistemului cardiovascular s-au numărat distonia neurocirculatorie, hipertensiunea, presiunea arterială scăzută.
Fiecare individ are o imunitate şi un metabolism propriu, ca urmare aceste efecte pot fi diferite. Expunerea consumatorilor depinde de puterea de emisie a statiei de telefonie mobila, precum si de distanta la care se afla consumatorii fata de aceste statii.
Intrucat radiatiile reprezinta un transport de energie, expunerea nu poate fi decat daunatoare. Efectul expunerii corpului uman la radiatii neionizante e in mod cert incalzirea acestuia, incalzire ce perturba metabolismul celulelor si activitatea electrica a unor organe precum inima si creierul.
Principiul Precauţiei ar trebui aplicat si in Romania, insa aici institutii ale statului precum Ministerul Sanatatii Publice, Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului s-au transformat in portavocea operatorilor de telefonie mobila, chetuind bani publici pe campanii de sustinere neconditionata si fara restrictii in amplasarea antenelor GSM. Acest principiu, înscris în Tratatul Uniunii Europene (Articolul 130R al Tratatului de la Maastricht – 7 februarie 1992), stipulează că atunci când există elemente ştiinţifice suficiente, în absenţa unor certitudini sau probe absolute, ţinând cont de cunoştinţele ştiinţifice şi tehnice ale momentului, autorităţile trebuie sa protejeze, înainte de toate, cetăţenii, contra riscului si prejudiciilor cauzate de expunerea la CEM (camp electromagnetic), prin luarea de măsuri care să vizeze prevenirea unui risc de afectare gravă şi ireversibilă a mediului/populatiei.
In definiţia britanică a principiului precauţiei se mentioneaza ca : „Trebuie să acţionăm conform datelor si informaţiilor ştiinţifice existente. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să aşteptăm până avem 100% dovezi despre tot. Atunci când este în joc sănătatea publicului, riscurile pot să fie aşa de mari şi costurile unei acţiuni corective ulterioare aşa de ridicate încât a preveni este mai indicat decât a vindeca. Acolo unde există riscuri semnificative sau pericole pentru sănătate ar trebui să fim pregătiţi să acţionăm pentru a diminua aceste riscuri, chiar atunci când cunoştinţele ştiinţifice nu sunt concludente, atunci când echilibrul dintre costuri şi beneficii o justifică”.
Corporaţiile ştiu că „dovada ştiinţifică” este practic imposibilă până cand răul nu s-a produs, iar efectele negative acumulându-se de-a lungul vieţii, va mai dura încă o generaţie. Ele ştiu de asemenea că „aplicarea riguroasă a ştiinţei” le va elibera de orice obligaţie pentru câţiva ani.
Există o mulţime de tehnici pentru manipularea protocoaleler de cercetare, pentru a produce studii ale căror concluzii să se potrivească cu interesele predeterminate ale sponsorului.
Aceste tehnici includ stabilirea duratei unui studiu (astfel încât efectele toxice nu au timp să se manifeste), manipularea subiecţilor/grupurilor de control sau a nivelurilor de dozare şi interpretarea subiectivă a datelor complexe.
Deseori, astfel de metode se opresc puţin înainte de fraudă, dar conduc la rezultate previzibile.
De obicei, asociaţiile profesionale care sponsorizează cercetarea au o idee destul de corectă asupra rezultatelor ce se vor obţine, altminteri nu ar finanţa-o.
Oricum interesul marilor firme este de a diminua percepţia populaţiei referitor la efectele radiaţiei electromagnetice asupra omului. Gîndiţi-vă că miza este o afacere de mai multe zeci de miliarde de dolari.
Având în vedere că globalizarea tinde din ce în ce mai mult să ne unească într-o piaţă internaţională unică, fără un sistem corespunzător de reglementări globale pentru activităţile corporaţiilor şi fără finanţarea independentă a principalelor cercetări asupra sănătăţii comunităţii, astfel de măsuri de precauţie devin importante la nivel naţional.
În opoziţie cu această abordare precaută este puterea sporită a corporaţiilor asupra politicienilor şi abilităţile dezvoltate de membri influenţi ai corporaţiilor, instituţii de sondare a opiniei publice şi consultanţi în relaţii publice pentru manipularea opiniei publice.
Aceste grupuri sunt ajutate şi instigate acum de oameni de ştiinţă care uneori sunt uşor de corupt, dar mai probabil de a fi corupţi chiar de sistemul de finanţare şi control al cercetării.
Operatorii de telefonie mobila declara ca sunt responsabili fata de comunitate si fata de mediul inconjurator, inclusiv prin modul in care isi desfasoara activitatea de amplasare, constructie si functionare a statiilor de telefonie mobila.
Realitatea este cu totul alta, operatorii de telefonie mobila nu respecta legislatia aplicabila pentru amplasarea antenelor de telefonie mobila, nu respecta hotararile definitive si irevocabile ale instantelor de judecata.
Beneficiarii acestor hotarari sunt obligati sa apeleze la procedura executarii silite, activitate ce presupune declansarea altor procese si anume contestatia la executare la care apeleaza operatorul de telefonie mobila pentru a amana pana la un an de zile punerea in executarea a hotararii judecatoresti, respectiv autorizarea executarii hotararii de catre instanta la care trebuie sa apeleze beneficiarul hotararii dupa ce se parcurg anumite etape specifice procedurii executionale, respectiv realizarea dosarului executional.
Acesta este alcatuit din urmatoarele piese: cerere de executare adresata unui executor judecatoresc arondat zonei in care se afla antena de telefonie mobila ce trebuie demolata, achitarea unui onorariu de executare de cateva milioane lei executorului judecatoresc, somatia trimisa de executor proprietarului antenei GSM prin care acestuia i se mai acorda 10 zile pentru a demola antena, bineinteles ca operatorul de telefonie mobila ramane insensibil la aceasta somatie, situatie in care beneficiarul hotararii judecatoresti trebuie sa se adreseze judecatoriei arondate zonei in care se afla antena GSM ce trebuie demolata si sa solicite autorizarea demolarii de catre beneficiarul hotararii pe cheltuiala operatorului de telefonie mobila.
In acest din urma proces operatorul de telefonie mobila cauta sa prelungeasca durata procesului prin tot felul de chichite avocatesti, cum ar fi invocarea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 580 indice 2 din Codul de procedura civila, articol ce constituie temeiul legal al autorizarii executarii hotararii judecatoresti de catre beneficiarul sentintei pe cheltuiala operatorului, prin invocarea acestei exceptii se solicita suspendarea cauzei si trimiterea dosarului la Curtea Constitutionala, singura institutie a statului abilitata sa se pronunte in legatura cu aceasta exceptie ridicata de catre operatori.
Argumentul invocat de catre operatorii de telefonie mobila in sustinerea acestei exceptii consta in faptul ca sentinta judecatoriei in privinta autorizarii este irevocabila, iar operatorul nu mai poate ataca sentinta respectiva la o instanta superioara.
Aceasta exceptie a fost ridicata de mai multe ori si tot de atatea ori a fost respinsa de Curtea Constitutionala, prin acest artificiu operatorii de telefonie mobila nu fac altceva decat sa amane pronuntarea in dosarul respectiv cu cel putin 6 luni, perioada de timp necesara rezolvarii exceptiei.
Au fost situatii in care judecatorii nu au tinut cont de jurisprudenta Curtii Constitutionale si au cazut in capcana intinsa de avocatii operatorilor de telefonie mobila, trimitand dosarul catre aceasta institutie, prelungindu-se inutil procesul si respectiv momentul pronuntarii instantei.
In urma monitorizarii site-urilor instantelor din intreaga tara in legatura cu procesele intentate de consumatori operatorilor de telefonie mobila au fost identificate si alte categorii de exceptii ridicate de avocatii operatorilor in cadrul acestor procese, cum ar fi: exceptia necompetentei teritoriale a instantei la care se depune cererea de chemare in judecata.
Aceasta categorie de exceptie are ca rezultat final declinarea cauzei in favoarea altei instante competenta in solutionarea cauzei civile.
Exceptia ii defavorizeaza in special pe consumatorii din mediul rural care se adreseaza instantei situate in zona lor de domiciliu atunci cand se amplaseaza un releu de telefonie mobila pe o proprietate ce se invecineaza cu proprietatea lor, iar operatorul de telefonie mobila nu solicita in scris acordul vecinilor.
Daca in contractul dintre proprietarul terenului pe care exista releul GSM si operatorul de telefonie mobila exista si o clauza referitoare la solutionarea eventualelor litigii, in sensul ca acestea se vor solutiona de catre instanta de judecata de la sediul juridic al operatorului de telefonie mobile (Bucuresti), si avand in vedere faptul ca in instanta trebuie chemati atat proprietarul terenului pe care se afla releul GSM, cat si operatorul de telefonie mobila, litigiul in acest caz, trebuie judecat de catre instanta din Bucuresti, iar in situatia in care consumatorul are domiciliul in Baia Mare, cauza este pierduta.
De mentionat faptul ca, toate exceptiile ridicate de catre avocatii operatorilor trebuie discutate in conditii de contradictorialitate, fapt ce necesita expertiza in domeniu sau aparare specializata/persoane cu cunostinte in domeniul juridic.
Un astfel de proces intentat operatorilor de telefonie mobila dureaza pana la 2 ani, deoarece acestia apeleaza la toate caile de atac, atat ordinare ( apel si recurs), cat si extraordinare (contestatia in anulare si revizuirea), la care mai trebuie adaugat si etapa executarii silite care la randul ei genereaza doua procese: contestatia la executare si autorizarea executarii sentintei pe chetuiala operatorului.
In aceasta etapa avocatii operatorilor solicita si recuzarea executorilor judecatoresti, cerere facuta in cadrul contestatiei la executare, care se judeca separat, pentru care exista calea de atac, recurs, folosita de catre avocati numai pentru a prelungi momentul judecarii contestatiei la executare, toate acestea in defavoarea consumatorului/beneficiar al unei sentinte definitive si irevocabile.
Executarea silita presupune si identificarea unei firme specializate in demolarea de antene GSM/relee GSM, activitate generatoare de cheltuieli. Toate cheltuielile generate de executarea silita trebuie in final recuperate de la operatori prin aplicarea unor proceduri specifice cum ar fi: poprirea si sechestrul financiar.
In concluzie, trebuie sa dam dovada de tenacitate pentru a ingenunchea o corporatie intr-o tara cu un nivel ridicat al coruptiei.

Consideraţii privind instalarea antenelor GSM
pe acoperişul locuinţelor şi o modalitate practică
de diminuare a efectului lor extrem de nociv
asupra organismului oamenilor
Lt. col. Thobescu Theodor
1.EFECTUL NOCIV AL ANTENELOR GSM
manifestat, în imediata lor apropiere, cca. 15-20 m,
ASUPRA FIINŢELOR VII, ÎN SPECIAL ASUPRA OAMENILOR

Prin montarea unui sistem de antene GSM si a unui dulap RBS direct pe planşeul apartamentelor locuite permanent de oameni, se încalcă recomandarea 1999/519 a Consiliului Europei în ceea ce priveşte asigurarea unui nivel ridicat de protecţie tuturor persoanelor şi animalelor prin măsurile privind cîmpurile electromagnetice.

Efectele directe ale radiaţilor sistemului de antene GSM produce efecte ireversibile asupra corpului uman al cetăţenilor din apartamentele situate imediat sub planşeul pe care sunt instalate antene GSM, inclusiv tulburări de comportament, afectarea nervilor şi a fătului, cataracta, modificări ale chimiei sîngelui şi scăderea imunităţii organismului.

Montarea şi punerea în funcţiune a unor antene GSM pe acoperişul apartamentelor locuite permanent de oameni, cauzează cetăţenilor români multiple traume fizice şi morale, le produce mari suferinţe psihice şi le creează sentimente de frustrare şi de inferioritate lor şi copiilor acestora.

De regulă, este necesară o expertiză tehnică care să dovedească şi să garanteze că în timpul funcţionării acestui sistem de antene nivelul radiaţiilor în apartamentele situate la ultimul nivel va fi sub un miliwatt/mp, pentru a nu pune în pericol sănătatea copiilor şi adulţilor care locuiesc în aceste apartamente. Pentru expunerea persoanelor şi animalelor la radiaţii neionizante, ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) a stabilit ca nivelul de expunere acceptat sa fie de 50 de ori mai mic decît nivelul la care s-a stabilit că exista efecte nocive, iremediabile asupra sănătăţii.

Conform studiilor ştiinţifice în domeniu, energia undelor electromagnetice este absorbită de organismele vii, iar acest lucru poate determina o încălzire a ţesuturilor, numită efect termic al undelor electromagnetice. Aceleaşi studii evidenţiază şi alte tipuri de efecte ale undelor electromagnetice, numite efecte non-termice.

Interacţiunea unui ţesut biologic cu o sursă de cîmp electromagnetic depinde de frecventa sursei. Razele X, undele radio si undele EMF, de la liniile de înaltă tensiune, sunt toate părţi ale spectrului electromagnetic şi caracterizate de frecvenţe proprii.

Antenele GSM lucrează la o frecvenţa de lucru de 900 MHz sau de 1800 MHz.

La această extrem de înaltă frecvenţă, caracteristica razelor X, particulele electromagnetice au suficienta energie pentru a rupe legăturile chimice din interiorul organismelor vii cum sunt oamenii şi animalele. Aşa se explică faptul că razele X distrug materialul genetic al celulelor şi cresc foarte mult probabilitatea apariţiei cancerului sau a naşterilor mutante.

Experimentele efectuate de cercetători pe şobolani au demonstrat că genele ADN pot fi deteriorate de radiaţiile electromagnetice, iar celulele sunt iremediabil afectate. Aceasta este explicaţia pentru apariţia tumorilor în cazul subiecţilor expuşi la radiaţii electromagnetice.
Un recent studiu american menţionează că dintre efectele directe asupra corpului uman sunt tulburari de comportament, afectarea nervilor şi a fătului, cataracta, modificări ale chimiei sîngelui şi scăderea imunităţii organismului.

În România, reglementările în vigoare privind limitele admisibile şi metodologia de măsurare sunt prevăzute de Ordinul Ministerului Sănătăţii Nr. 1193/2006 publicat în Monitorul Oficial Parte I nr. 895/03.11.2006, limite ce sunt armonizate la nivel internaţional.

Ţinînd cont de aceste reglementări precum şi de studiile Institutului de Sănătate Publică, în urma expertizelor efectuate atît în Bucureşti, cît şi în alte oraşe din ţară, privind riscul asupra sănătăţii asociate staţiilor de baza GSM din reţelele operatorilor de telefonie mobilă, pentru a proteja publicul contra efectelor nocive adeverite pentru sănătate, care pot surveni în urma expunerii la cîmpuri electromagnetice, Guvernul României a recunoscut nocivitatea antenelor GSM şi faptul că Antenele de telefonie mobilă amplasate pe imobilele de locuinţe pun în pericol viaţa şi sănătatea locatarilor.

Astfel, Guvernul României recunoscînd nocivitatea radiaţiilor electromagnetice neionizante emise de antenele de telefonie mobilă, prin Ordonanţa nr. 2/2006 din 12/01/2006, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 57 din 20/01/2006, privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, prevede:

Art. 16. – (1) Spor pentru condiţii vătămătoare, de până la 10% din salariul de bază, se acordă funcţionarilor publici care desfăşoară activitate în autorităţile şi instituţiile publice în care funcţionează instalaţii care generează câmpuri electromagnetice de radiofrecvenţă produse de emiţători pentru comunicaţii, instalaţii de microunde, instalaţii de curenţi de înaltă frecvenţă.

De altfel este imperativ să fie respectată Recomandarea Consiliului Europei 1999/519/EC care prevede limitarea expunerii persoanelor şi animalelor la cîmpurile electromagnetice de la 0 la 300 GHz, asigurînd un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii contra expunerii la cîmpuri electromagnetice.

În Uniunea Europeană, bine înţeles că şi în FRANŢA, ţară a cărei legislaţie suntem convinşi că este cunoscută foarte bine în România de către operatorii de reţele GSM, sunt reglementari clare în privinţa amplasamentului antenelor GSM. În FRANŢA protecţia sănătăţii populaţiei este nu doar o simplă glumă, cum se pare că se consideră de către unele organizaţii din state dezvoltate tehnologic şi care au sucursale în România. În Franţa şi în alte ţări din Uniunea Europeană legislaţia prevede amplasarea antenelor la minim 150 de metri depărtare faţă de şcoli, spitale, instituţii publice şi interzice amplasarea acestora pe blocurile de locuinţe.

Guvernul german, la iniţiativa ministrului mediului, a introdus un program de protecţie a cetăţenilor faţă de efectele negative ale radiaţiilor electromagnetice, iniţiat de Sigmar Gabriel, care impune o serie de măsuri guvernamentale privind măsuri de protecţie la nivelul fabricanţilor de tehnologie Wi-Fi, precum şi în cazul instalării antenelor GSM în apropierea locuinţelor.
Se cere de către Ministerului Mediului german populaţiei să evite produsele tehnologiilor Wi-Fi” şi „Ori de câte ori este posibil, utilizatorii de telefoane mobile trebuie să prefere telefonia fixă şi să vorbească la mobil cât mai puţin timp şi numai dacă este strict necesar”. Acest raport privind protecţia cetăţenilor împotriva radiaţiilor electromagnetice a fost aprobat de guvernul cancelarului Angela Merkel.
Guvernul de la Berlin avertizează că telefonia fără fir, folosită în multe cazuri în mod nejustificat, precum şi aparatura de interconectare, respectiv antenele GSM ale releelor de telefonie mobilă, creează un adevărat „electrosmog”, în care trăim şi ne îmbolnăvim fără să ne dăm seama de ce. Recomandările Guvernului german propun revenirea „de urgenţă” la tehnologiile convenţionale, prin fir, pentru a evita dezvoltarea unor grave maladii la copii şi adolescenţi.

Pentru o înţelegere mai simplă a pericolului extrem de mare la care sînt supuşi locatarii din apartamentele situate imediat sub planşeul pe care sunt instalate antene GSM, vă supunem atenţiei şi următoarele considerente:

Majoritatea dintre dumneavoastră, care citiţi aceste rînduri, aveţi un cuptor cu microunde.
Frecvenţa la care lucrează cuptoarele cu microunde este de 1000 Mhz. Frecvenţa la care lucrează antenele GSM este de regulă 900 MHz. Oricum cu cît frecvenţa creşte, efectul distrugător al radiaţiilor asupra celulelor corpului uman sunt mult mai distrugătoare, vezi radioscopiile.
Cuptorul cu microunde este special construit pentru a împiedica radiaţiile produse să ajungă în exterior.
Antenele GSM sunt special concepute ca să radieze cît mai eficient energia malefică produsă în exterior.
Dacă introduceţi floricele în cuptorul cu microunde, destul de repede acestea fac POC, POC.
La fel se întâmplă şi cu celulele din creierul dumneavoastră, de altfel din tot organismul omenesc, fac POC, POC, mai încet, dar sigur.

O altă problemă mult mai gravă este că instalarea unor centre de comunicaţii pe planşeele apartamentelor locuite de cetăţenii români, transformă aceste locaţii civile în obiective militare ce vor fi distruse în primele secunde ale unui eventual conflict militar de către rachetele cu rază lungă de acţiune, lansate eventual de inamic împotriva ţării noastre. De peste 2000 de ani, orice comandant militar caută să distrugă la începutul unui conflict militar centrele de comunicare ale duşmanului. Nu cred că NATO îşi pune problema protejării celor care locuiesc în apartamente pe acoperişul cărora sunt instalate sisteme de comunicare GSM.

Considerentele expuse mai sus se completează cu prevederile constituţionale, art. 34 – dreptul la ocrotirea sănătăţii, precum şi cu art. 2 – Dreptul la viaţă consacrat prin Convenţia Europeană a Drepturilor Omului ratificată de România prin Legea nr. 30/1994. În acest sens, Hotărârea Curţii Europene din 18 iunie 2002 – cauza Oneryildiz contra Turciei, prin care încălcarea dreptului la viaţă a fost abordată şi în raport de probleme legate de mediul înconjurător, în domenii ce pot da naştere unui risc serios pentru oricare dintre componentele dreptului la viaţă, reiterând obligaţia pozitivă a statului prin autorităţile naţionale de a examina aceste riscuri şi de a instaura reguli de protecţie şi un sistem real, eficace, de control al respectării acestor măsuri de protecţie.
Protocolul nr. 14 la CEDO, semnat de ROMÂNIA la data de 13.05.2004, cu ocazia reuniunii Comitetului Miniştrilor al Consiliului Europei, introduce un nou criteriu de admisibilitate, adaugînd condiţiilor precedente pe cel al existenţei unui dezavantaj semnificativ – respectiv în cazul de faţă crearea de discriminări tocmai acolo unde s-a urmărit tratarea egală şi nediferenţiată a tuturor celor care sunt posesorii unui drept recunoscut de Statul Român printr-o hotărîre judecătorească definitivă şi irevocabilă.

Este absolut necesar avizul de mediu, în cazul instalării antenelor GSM pe acoperişul locuinţelor şi în temeiul următoarelor hotărîri CEDO, în care se reiterează obligaţia pozitivă a statului, prin autorităţile naţionale, de a examina aceste riscuri de mediu şi de a instaura reguli de protecţie şi un sistem real, eficace, de control al respectării acestor măsuri de protecţie:

 Hotărârea CEDO din data de 18 iunie 2002 – cauza Oneryildiz contra Turciei;
 Hotărârea CEDO din data de 08 iulie 2003 – cauza Hatton contra Marii Britanii;
 Hotărârea CEDO din data de 20 ianuarie 2004 – cauza Ashworth contra Marii Britanii;
 Hotărârea CEDO din data de 10 noiembrie 2004 – cauza Taskin contra Turciei;
 Hotărârea CEDO din data de 16 noiembrie 2004 – cauza Moreno Gomez contra Spaniei;
 Hotărârea CEDO din data de 02 noiembrie 2006 – cauza Giacomelli contra Italiei.

În acest sens se poate consulta şi practica judiciară, respectiv Decizia DEFINIVĂ şi IREVOCABILĂ, pronunţată la data de 21.09.2007 în dosarul nr. 4061/114/2006 de către Curtea de Apel Ploieşti în cauza în care reclamanţi au fost: Barbu D. şi alţii, iar intimaţi pîrîţi SC Orange România SA, Primăria Comunei Greabănu şi Consiliul Judeţean Buzău. Instanţa a decis demolarea antenei de telefonie mobilă deoarece SC Orange România SA nu a avut acordul vecinilor pentru montarea antenei şi în plus NU A FOST OBŢINUT ACORDUL DE MEDIU, precum şi următoarele decizii definitive şi irevocabile:

În sprijinul susţinerilor mele de mai sus invocăm şi practica judiciară:
Decizia civilă nr. 3/R din data de 03.01.1996, Curtea de Apel Galaţi;
Decizia civilă nr. 838/R din data de 03.05.1996, Curtea de Apel Galaţi;
Decizia civilă nr. 1482 din data de 12.04.2002, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
Decizia civilă nr. 1219 din data de 01.11.2007, Curtea de Apel Ploieşti.

În drept, instalarea antenelor GSM pe acoperişul apartamentelor locuite permanent de oameni este ilegală în temeiul următoarelor dispoziţii legale:

Constituţia ROMÂNIEI – art. 34:

(1) Dreptul la ocrotirea sănătăţii este garantat.
(2) Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei şi a sănătăţii publice.

Codul Civil – art. 480: ” Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura şi dispune de un lucru în mod exclusiv şi absolut”,

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 217/2006:

CAPITOLUL I: Principii şi dispoziţii generale

Art. 1 Obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă îl constituie reglementarea protecţiei
mediului, obiectiv de interes public major, pe baza principiilor şi elementelor strategice care conduc la dezvoltarea durabilă a societăţii.

Art. 5 Statul recunoaşte oricărei persoane dreptul la un mediu sănătos şi echilibrat ecologic, garantând în acest scop:
c) consultarea în procesul de luare a deciziilor privind dezvoltarea politicii şi legislaţiei de mediu, emiterea actelor de reglementare în domeniu, elaborarea planurilor şi programelor;
d) dreptul de a se adresa, direct sau prin intermediul organizaţiilor pentru protecţia mediului, autorităţilor administrative şi/sau judecătoreşti, după caz, în probleme de mediu;
e) dreptul la despăgubire pentru prejudiciul suferit.

Art. 11
(1) Solicitarea şi obţinerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru proiecte publice sau private sau pentru modificarea ori extinderea activităţilor existente, inclusiv pentru proiecte de dezafectare, care pot avea impact semnificativ asupra mediului.
(2) Pentru obţinerea acordului de mediu, proiectele publice sau private care pot avea impact semnificativ asupra mediului, prin natura, dimensiunea sau localizarea lor, sunt supuse, la decizia autorităţii competente pentru protecţia mediului, evaluării impactului asupra mediului.
(4) Acordul de mediu se emite în paralel cu celelalte acte de reglementare emise de autorităţile competente, potrivit legii.

SECŢIUNEA 3: Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice

Art. 94
(1) Protecţia mediului constituie o obligaţie a tuturor persoanelor fizice şi juridice, în care scop:
a) solicită şi obţin actele de reglementare, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi a legislaţiei subsecvente;
:) respectă condiţiile din actele de reglementare obţinute;
c) nu pun în exploatare instalaţii ale căror emisii depăşesc valorile limită stabilite prin actele de reglementare;
e) asistă persoanele împuternicite cu activităţi de verificare, inspecţie şi control, punându-le la dispoziţie evidenţa măsurătorilor proprii şi toate celelalte documente relevante şi le facilitează controlul activităţilor ai căror titulari sunt, precum şi prelevarea de probe;
f) asigură accesul persoanelor împuternicite pentru verificare, inspecţie şi control la instalaţiile tehnologice generatoare de impact asupra mediului, la echipamentele şi instalaţiile de depoluare a mediului, precum şi în spaţiile sau în zonele aferente acestora;
h) se supun dispoziţiei scrise de încetare a activităţii;

Legea nr. 50/1991 privind Autorizarea executării sau desfinţării construcţiilor, cu modificările şi completările ulterioare:
Art. 5 alin. (1) emitentul autorizaţiei are obligaţia …obţinerii…avizelor legale necesare autorizării, pentru:
lit. c) prevenirea şi stingerea incediilor, apărarea civilă, protecţia mediului şi a sănătăţii populaţiei.
Anexa nr. 1, Conţinutul cadru al proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de contrucţii:
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în formă autentică, pentru construcţiile noi, amplasate adiacent construcţiilor existente sau în imediata lor vecinătate, în cazul amplasării de construcţii cu altă destinaţie decît cea a clădirilor învecinate.

Legea nr. 114/1996 a locuinţei cu modificările şi completările ulterioare, care reglementează aspectele sociale, economice, tehnice şi juridice ale construcţiei şi folosinţei locuinţelor pe baza urmatoarele principii:

Accesul liber si neîngrădit la locuinţă este un drept al fiecărui cetăţean.

CAPITOLUL 4 – Administrarea clădirilor de locuit
Art. 35. – În clădirile de locuit cu mai multe locuinţe, proprietarul răspunde de asigurarea condiţiilor de funcţionare normală a locuinţei aflate ţn proprietate exclusiva şi a spaţiilor aflate în proprietate indiviză.
În acest scop, proprietarii se vor constitui în asociaţii cu personalitate juridică.

Art. 36. – În cazurile în care, în clădirile de locuinţe, unul dintre proprietari sau chiriaşi împiedică cu bună ştiinţă şi sub orice formă folosirea normală a imobilului de locuit, creînd prejudicii celorlalţi proprietari sau chiriaşi, după caz, la solicitarea proprietarilor clădirilor sau a reprezentantului legal al acestora, instanţa va hotărî măsurile pentru folosirea normală a imobilului.

Hotărîrea Guvernului nr. 400/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari:

Art. 1 (1) Prezentele norme metodologice au ca obiect punerea la dispoziţie asociaţiilor de proprietari şi autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale a cadrului general pentru organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, exploatarea şi administrarea clădirilor – blocuri de locuinţe – condominiu, precum şi exercitarea controlului financiar-contabil şi gestionar asupra activităţii asociaţiilor de proprietari în aplicarea prevederilor Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale O.G. 85/2001 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, aprobată cu modificări prin Legea 234/2002.
(2) În înţelesul prezentelor norme metodologice, prin bloc de locuinţe – clădire – condominiu, denumit in continuare condominiu, se înţelege o proprietate imobiliară din care unele părţi sunt proprietăţi individuale, reprezentate din apartamente sau spaţii cu alta destinaţie decît cea de locuinţă, iar restul, proprietate comună indiviză. Prin asimilare, poate fi definit condominiu si un tronson, cu una sau mai multe scări, din cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comună.
Art. 6 (1) Administrarea condominiilor are ca obiect utilizarea clădirilor în scopul pentru care au fost construite, în condiţiile menţinerii pe toată perioada de existenţă a performanţelor funcţionale, tehnice şi calitative pentru care acestea au fost realizate.
(2) În acest scop activitatea de administrare a condominiului trebuie să asigure:
… c) aducerea la cunoştinţa tuturor persoanelor care locuiesc în clădire despre condiţiile generale de funcţionare a instalaţiilor şi dotărilor clădirii, precum şi despre regulile de folosire a instalaţiilor şi dotărilor care se utilizează în comun;
… f) preluarea sau reconstituirea cărţii construcţiei potrivit prevederilor legale şi evidenţierea tuturor modificărilor aduse, în condiţiile legii, la părţile comune ale clădirii.
(3) Schimbarea destinaţiei locuinţelor şi/sau a spaţiilor cu alta destinaţie decât cea de locuinţă, situate în clădiri colective, se poate face numai cu acordul proprietarului clădirii sau al asociaţiei de proprietari şi, în mod obligatoriu, cu aprobarea proprietarilor cu care se învecinează pe orizontală şi pe verticală, indiferent dacă proprietarul care intenţionează să facă aceasta schimbare este sau nu este membru al asociaţiei de proprietari.

Legea nr. 7/1996 din 13 martie 1996, a cadastrului şi a publicităţii imobiliare locuinţei cu modificările şi completările ulterioare:

Art. 44. – Mai mulţi proprietari nu pot fi înscrişi în aceeaşi carte funciară decât dacă se găsesc în cazul coproprietăţii, caz în care se va arăta partea indiviză a fiecărui proprietar.
Art. 45. – (1) Dacă un imobil cu construcţie – condominiu -, din care unele părţi sunt comune indivize iar restul sunt individuale, se întocmeşte o carte funciară colectivă pentru întreaga construcţie, şi câte o carte funciară individuală pentru fiecare proprietate individuală care poate fi reprezentată din apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă; prin asimilare, poate fi definit condominiu şi un tronson cu una sau mai multe scări, din cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comună.
(2) Dreptul de proprietate comună forţată şi perpetuă pe părţile comune ale unui imobil se valorifică numai împreună cu dreptul de proprietate exclusivă care poartă asupra acestuia sau a unei părţi determinate din acesta. În clădirile de locuit cu mai multe locuinţe, proprietarul răspunde de asigurarea condiţiilor de funcţionare normală a locuinţei aflate în proprietate exclusiva şi a spaţiilor aflate în proprietate indiviză.

Pentru ca instalarea antenelor GSM pe acoperişul apartamentelor locuite permanent de oameni să fie cît de cît legală este necesar să existe cel puţin:

1.Acordul proprietarilor de la ultimul etaj, indiferent dacă sunt sau nu membrii ai Asociaţiei de proprietari, cum prevede art. 6. alin. (3) din Hotărîrea Guvernului nr. 400/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.
2.Acordul definitiv de mediu. Primăria competentă din aria administrativă respectivă trebuie să cunoască şi să respecte art. 5, art. 11 şi art. 94 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 217/2006.
3.Actul de dezmembrare al proprietăţii comune, indivize, în sensul art. 44 şi 45 din Legea nr.7 din 13 martie 1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare.
4.Acordul vecinilor, prevăzut de art. 6. alin. (3) din Hotărîrea Guvernului nr. 400/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.
5. Acordul vecinilor, prevăzut de pct. 2.5.6. din Anexa 1 din Legea nr. 50/1991 privind Autorizarea executării sau desfiinţării construcţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.

2.METODE DE PROTECŢI PASIVĂ ÎMPOTRIVA EFECTULUI NOCIV AL ANTENELOR GSM ASUPRA FIINŢELOR VII,
în special asupra oamenilor, manifestat în imediata lor apropiere

Pentru a diminua efectul nociv al antenelor GSM asupra oamenilor e recomandabil să reconfiguraţi, în măsura posibilităţilor locuinţa, astfel încît în punctul cel mai îndepărtat de sistemul de antene GSM să se afle în ordine descrescătoare:

– camera copiilor;

– camera în care locuiesc persoane în vîrstă de peste 60 de ani;

– dormitorul adulţilor;

– sufrageria;

– bucătăria.

Paturile trebuie aşezate astfel încît picioarele omului să fie mai aproape de sistemul de antene GSM decît capul.

O protecţie extrem de eficientă, dar relativ scumpă, cca. 70 lei/mp, se realizează prin montarea pe acoperişul clădirii aflată în imediata apropiere a unui sistem de antene GSM, a unui înveliş protector din tablă ondulată de cel puţin 2mm grosime. Foile de tablă trebuiesc zincate sau vopsite, pentru protecţie anticorosivă (fig. 1 şi fig. 2).

Fig. 1 Folii de tablă cutate de 2 mm grosime, zincate sau vopsite

Fig. 2 Folii de tablă cutate de 2 mm grosime, zincate sau vopsite,
îmbinate cu şuruburi autofiletante de 6 mm

Foile de tablă, de 2m x 1m, pentru a fi uşor de manipulat, se îmbină folosind şuruburi autofiletante de 6mm ( fig. 3 ). Nu se recomandă sudarea lor dacă nu se poate asigura o protecţie anticorozivă eficientă a sudurii. Oricum sudura trebuie făcută de un specialist, avînd în vedere grosimea relativ mică a foii de tablă.

Fig. 3 Îmbinări cu şuruburi autofiletante de 6 mm

Dacă nu există posibilitate fixării foilor de tablă de suport, şi mă refer la blocurile de locuinţe cu izolaţia acoperişului asigurată cu membrane bituminoase aditivate pentru hidroizolaţii, se vor folosi blocuri de beton de 500 x 500 x 100 mm, pentru fixare ( fig. 4 ).

Fig. 4 Fixarea foilor de tablă cu ajutorul unor blocuri de beton

În final fiecare foaie de tablă va fi legată, de foaia sau foile alăturate, cu cablu electric tip FY 10 mm sau echivalent ( fig. 5 ).

Fig. 5 Legarea electrică a tableor între ele
Tot sistemul trebuie legat la priza de împămîntare a blocului printr-un şunt care să asigure o rezistenţă a ansamblului faţă de priza de împămîntare de 3,5-3,8 ohmi, fără a depăşi în nici un caz 4 ohmi.

Eficienţa întregului de sistem de protecţie depinde de asigurarea unei rezistenţe de maxim 4 ohmi între tablele îmbinate prin şuruburi autofiletante de 6 mm şi legate între ele cu cablu electric FY 10 mm şi priza de împămîntare a blocului sau a cofretului, în cazul unor locuinţe din zone rezidenţiale.

Capetele cablurilor electrice se vor fixa de tablă cu şuruburi de 8 mm cu piuliţă, şaibe plate de 15-20 mm şi şaibe tip grover corespunzătoare, apoi se vor proteja cu silicon contra ploilor acide, care cad de regulă în toate oraşele în care sunt montate sisteme de antene GSM ( fig. 6 ).

Fig. 6 Protejarea cu silicon a legăturilor electrice

Sistemul a fost realizat pe mai multe acoperişuri de blocuri din Bucureşti, sector 6, pentru a asigura protecţia locatarilor de efectul nociv al sistemelor de antene GSM Orange instalate fără acordul celor care locuiesc în apropierea lor.

Efectul a fost imediat, dispărînd durerile permanente de cap, somnolenţa, lipsa de poftă de mîncare, stările de leşin şi lipsa accentuată de imunitate manifestată prin îmbolnăviri frecvente, în special ale copiilor şi a persoanelor de vîrsta a treia, de care se plîngeau locatarii imediat după instalarea sistemului de antene Orange.
Modul de actiune al operatorilor de telefonie mobilaAmplasarea antenelor de telefonie mobila pe blocurile de locuinte trebuie realizata numai dupa obtinerea autorizatiei de construire eliberata de primarul localitatii respective si numai dupa ce in prealabil se obtin avize si acorduri din partea a sase institutii ale statului (Inspectoratul General pt Comunicatii si Tehnologia Informatiei,Agentia pt. Protectia Mediului, Serviciul Roman de Informatii, Directia de Sanatate Publica, Inspectoratul de Stat in Constructii si Ministerul Administratiei si Internelor)
In acest proces de amplasare a unei statii de emisie receptie (antene GSM) sunt implicate trei subcontractori( firme imputernicite de operatorul de telefonie mobila), dupa cum urmeaza:
-o firma de proiectare-se ocupa de realizarea proiectului si de obtinerea avizelor de la institutile statului, in conformitate cu legea nr.50 din anul 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare;
-o firma de avocatura- se ocupa de obtinerea acordului asociatiei de propietari (acordul comitetului executiv al asociatiei- dovedit printr-un model de extras de proces verbal pus la dispozitie de firma de avocatura ,acordul locatarilor de la ultimul etaj care va fi autentificat la notariat si acordul a 51 % din locatarii blocului respectiv obtinut in urma convocarii Adunarii Generale), de obtinerea unei procuri din partea asociatiei de propietari-prin acest document Asociatia de propietari imputerniceste operatorul de telefonie mobile ca in numele acesteia sa faca orice tip de cerere si de demersuri necesare in fata organelor administrative in legatura cu obtinerea acordurilor necesare, precum si sa pastreze toate permisele,autorizatiile si documentele obtinute, aceasta procura este valabila 10 ani si poate fi folosita pt reinnoirea autorizatiei, de incheierea unui contract de cesiune –prin care Asociatia de propietari se obliga sa transfere cu titlu gratuit in favoarea operatorului de telefonie mobile toate aprobarile, vizele, permisele si autorizatiile obtinute de operatorul de telefonie pe cheltuiala acestuia si emise pe numele Asociatiei de propietarisi, de negocierea contractului standard aprobat de operatorul de telefonie mobile, de procesul verbal de predare- primire a spatiului inchiriat ;
-o firma de constructii-se ocupa de realizarea constructiei,amplasarea antenei GSM pe terasa blocului

Reclame